Prvý krát v materskej škole.

 

Vaše dieťa porebuje:

  • pyžamo
  • náhradné oblečnie/ malé deti/
  • detský  uterák / s pútkom /
  • úbor na cvičenie / tričko, krátke nohavice, ponožky-5-6 roč. deti/
  • prezuvky - vhodná pevná obuv /všetky veci je dobré ozačiť menom/
  • hrebeň
  • tekuté  mydlo
  • 4 toaletné papiere
  • zubná pasta a kefka /iba deti od 4 rokov/
  • vyťahovacie vreckovky krabica
  • hygienické vreckovky (podľa požiadavirk učiteliek)

 

ADAPTÁCIA  DIEŤAŤA  NA  PROSTREDIE  MŠ

Vstup dieťaťa do Materskej školy je prvým krokom do spoločnosti.  Mnoho rodičov zistí, že sa ich dieťa správa v materskej škole úplne inak ako doma a kladie si otázky- Je toto správanie normálne? Zvládne naše dieťa dochádzku do MŠ? Ako môžeme dieťaťu pomôcť?

 Učiteľky sa obávajú  nového školského roku, pretože väčšina nováčikov má ťažkosti pri začleňovaní sa do kolektívu. Niektoré deti sa s nástupom do MŠ vyrovnajú v priebehu niekoľkých dní, iné si na nové prostredie zvykajú týždne. NEZĽAKNITE SA. JE TO PRIRODZENÝ JAV.

AKO ZAČAŤ S ADAPTÁCIOU:

TRÉNOVAŤ ODLÚČENIE- príležitostné odlúčenie umožní dieťaťu získať istotu, že sa mu mama, otec vráti. Ani dlhé lúčenie pri vstupe do triedy nepôsobí priaznivo na dieťa. Dieťa to zneisťuje, pretože zvláštne chovanie rodičov podnecuje a potvrdzuje strach.

UMOŽNIŤ SA STRETÁVAŤ S VRSTOVNÍKMI

Je veľmi potrebné stretávať sa s vrstovníkmi aby sa naučili s nimi komunikovať, hrať sa a priateľsky vychádzať.

ZOZNÁMIŤ SA S MŠ:

Rozprávajte svojmu dieťaťu o MŠ reálne, nefantazírujte o tom aké sú tam nádherné hračky a podobne.  Je vhodné vyjsť si na prechádzku a pozorovať deti v MŠ v školskej záhrade, obzrieť si dvor, hojdačky, preliezky.

 

AKO PREBIEHA ADAPTAČNÝ PROCES

1 etapa- ORIENTAČNÁ:

Dieťa sa stavia do úlohy pozorovateľa. Spracováva množstvo podnetov a problémov, nepokúša sa nadviazať kontakt s rovesníkmi, nezaujíma sa o ich aktivity, rozpráva ticho alebo vôbec, je uzavreté, zdržanlivé a často odmieta jesť.

RODIČ- nelúči sa dlho s dieťaťom, ak má možnosť nechá dieťa v MŠ dopoludnia a poobede si ho vyzdvihne/ záleží od povahy dieťaťa a dohody medzi rodičom a učiteľkou/, neprerušuje pobyt v MŠ podľa možnosti ani na jeden deň.

UČITEĽKA- rešpektuje u dieťaťa úlohu pozorovateľa, podporuje jeho konanie, sprostredkuje dieťaťu najdôležitejšie pravidlá a normy správania sa, oboznámi deti s najdôležitejšími priestormi v MŠ/trieda, šatňa, umyváreň, WC/.

2 etapa- OBDOBIE PRESADENIA SA:

Dieťa podniká prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi, vedie s nimi krátke rozhovory, pokúša sa presadiť v skupine. Počas hier sa častejšie stáva že vznikajú menšie konflikty a vtedy dieťa hľadá podporu u dospelého.

Tieto zmeny môžu mať vplyv na dieťa. Môže sa meniť jeho nálada, upútava pozornosť, plače , je odmietavé, odvráva, ráno plače.

RODIČ- ak sa vyskytnú takéto ukazovatele, je veľmi dôležité aby rodič neprerušoval pobyt v MŠ a dlho sa s ním nelúčil.

UČITEĽKA- upevňuje pravidlá  správania sa, oboznamuje detí s novými zamestnancami a priestormi MŠ, rieši konflikty a snaží sa im predchádzať.

3 etapa- UKĽUDNENIE- VYROVNANIE:

V tejto etape správanie dieťaťa sa spravidla blíži k norme. Je istejšie, podriaďuje sa pravidlám a normám, prejavuje radosť, zaujíma sa o hru, zapája sa do vzdelávacích  aktivít, začína lepšie jesť.

RODIČ- neprerušuje pobyt v MŠ, podporuje nové priateľstvá, zaujíma sa o pekné zážitky prežité v MŠ.

UČITEĽKA- naďalej upevňuje pravidlá a normy správania, zapája dieťa do všetkých činností vo väčšej miere.

DOVOĽTE  NÁM  NIEKOĽKO  RÁD  K  ÚSPEŠNEJ  ADAPTÁCIÍ  V MŠ:

  • Dovoľte svojmu dieťaťu,  po dohode s učiteľkou, doniesť si so sebou do MŠ svoju obľúbenú hračku s ktorou zvládne prvé dni ľahšie/ nech sa to nestane pravidlom/.
  • Nepredlžujte zbytočne ranné lúčenie. Prejavte mu porozumenie, ubezpečte ho, že ho máte radi a že poň prídete/urobte to v šatni/a odovzdajte ho učiteľke čo najrýchlejšie.
  • Hovorte mu pravdu- idem do práce, som doma a pod.
  • Komunikujte doma s dieťaťom o tom čo sa v MŠ dialo. AK NECHCE, NENÚŤTE HO!
  • Prejavte mu dôveru, že je šikovné, že to všetko zvládne, že zvládne aj to čo sa mu doteraz nedarí.
  • Neporovnávajte svoje dieťa s inými deťmi, ktoré neplačú a usmievajú sa. Rešpektujte pocity vášho dieťaťa.
  • Pripravte ho dopredu/na ďalší deň/.
  • Zostaňte po celý čas pokojní.
  • Dôverujte učiteľkám.

 

Želáme Vám a Vašim deťom veľa zdravia. Riaditeľka a kolektív MŠ.